بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

افسانه تحریف قرآن 2


از آن جایی که مساله «تحریف قرآن» فقط به صورت قول به «کاستن از قرآن» و نه «افزودن به آن» مطرح شده است، طبیعتا در مقام پاسخ گویی، تنها باید به همان اولی پرداخت. ما نیز در سلسله مقالاتی ان شاء الله این موضوع را واکاوی می کنیم:


یکی از احادیث قطعی و صحیح نزد شیعه و سنی، حدیث شریف ثقلین است. ما با استفاده از این حدیث می توانیم از دو استدلال برای نفی تحریف قرآن استفاده کنیم:

1: در این حدیث، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امت خویش توصیه فرموده اند که از قرآن و عترت تبعیت کنند که این پیروی، یگانه راه نجات است. حال اگر مسلمانی به تحریف قرآن کریم، معتقد باشد عملا راه هدایت برای او مسدود می شود. چرا که از سویی هدایت، منحصر در قرآن و سنت است و از سوی دیگر، قرآن - طبق باور او - تحریف شده، قابل اعتناء نیست. از طرف دیگر به روایات تنها هم نمی توان اکتفاء کرد. چرا که در میان آن ها هم احادیث جعلی و ضعیف فراوان یافت می شود و اساسا یکی از راه های تشخیص حدیث صحیح از ناصحیح، عرضه آن به قرآن است. بنابراین قرآنی که طبق فرض ما، اعتبار ندارد چگونه خود می تواند منشا اعتبار بخشی به روایات باشد!!!


اشکال: شما می گویید به دلیل حدیث ثقلین، ما احادیث تحریف را کنار می گذاریم. چرا حدیث ثقلین را بر احادیث تحریف، ترجیح می دهید؟ شاید اولی جعلی و دومی قطعی باشد!

جواب: برای این که حدیث ثقلین نزد همه فرق اسلامی متواتر، قطعی و خدشه ناپذیر و حال آن که احادیث تحریف، ضعیف و غیر قابل اعتماد است. بنابراین ترجیح حدیث ثقلین به احادیث تحریف، معتبر دانستن حدیث قطعی در مقابل حدیث ضعیف است!

2: اگر کسی معتقد به تحریف قرآن باشد، حتی از قرآن فعلی هم دیگر نمی تواند استفاده کند! چرا که ممکن است آیات حذف شده نقش قرینه و مفسِّر را برای آیات فعلی بازی می کرده است و اکنون با حذف شدن آنها، ما حتی از درک و تفسیر معنا و مدلول آیات فعلی هم ناتوانیم. بنابراین باور به حذف بخشی از قرآن، عملا کل قرآن را بدون استفاده می کند!

افسانه تحریف قرآن 1

پیش تر وعده داده بودیم که موضوع بعدی وبلاگ، بحث تحریف قرآن خواهد بود. یکی از موضوعات مهم و چالشی کلامی میان شیعه و سنی که مناقشات بسیاری را برانگیخته است و بعضا افرادی از هر دو فرقه، طرف مقابل را قائلان به تحریف قرآن خوانده اند. نویسنده معتقد است حتی اگر در واقع هم شیعه و سنی هر دو قائل به تحریف قرآن باشند، نباید یکدیگر را به این مطلب متهم کنند. چرا که اتهام پراکنی در این مورد خاص، در نهایت زوال اسلام را در پی خواهد داشت و آبروی این دین الاهی را خواهد برد؛ هر چند که تحقیق و پژوهش گسترده نشان می دهد در واقع نه شیعه و نه اهل سنت به این موضوع معتقد نیستند و صداهای ضعیفی که از میان این دو گروه گاه برمی خیزد و سخن از تحریف می گوید، اعتباری ندارد. ان شاء الله در پست های آتی برخی از اتهاماتی را که در این زمینه به شیعه وارد شده است، مورد بحث و بررسی قرار داده، بی پایگی این اتهام آشکار به پیروان امیرمومنان را روشن خواهیم ساخت.

با ما همراه باشید ...

توسل؛ طعنه جاهلان، تبیین عالمان11 ( پایانی )


در سلسله یادداشت های گذشته، مباحثی پیرامون توسل مطرح کردیم که امیدواریم مورد استفاده عزیزان قرار گرفته باشد. با اسناد متعدد، مواردی نشان دادیم که علمای برجسته اهل سنت به جواز توسل فتوا داده و یا خود متوسل شده اند!!!

ان شاء الله در آینده نزدیک، مطالبی را پیرامون تهمت وهابیان و برخی مخالفان به شیعه مبنی بر اعتقاد به تحریف قرآن را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد. حسن ختام موضوع توسل، معرفی چند کتاب است که به مساله توسل و شبهات پیرامون آن پرداخته اند: 

1: آیین وهابیت نوشته آیت الله جعفر سبحانی 

2: در ساحل حقیقت نوشته آقای رضا محمدی

3: وهابیان را بهتر بشناسیم نوشته آقای علی اصغر رضوانی

4: فتنه وهابیت نوشته جناب احمد زینی دحلان

5: شناخت وهابیت نوشته استاد نجم الدین طبسی


منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ