بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

تاریخچه اصطلاح شیعه

قابل توجه آنهایی که تشیع را زاییده تبانى اهل سقیفه و یا فراورده حوادث دوران قتل عثمان می دانند  یا کسانی که شیعه را ساخته و پرداخته افراد مشکوک الوجود چون عبد الله بن صبا و یا صفویه و دیگر افسانه ‏ها معرفی میکنند!!!

شیعه، تاریخى جز اسلام، و سرآغازى جز مبدا پیدایش اسلام ندارد، و در حقیقت، اسلام و تشیع دو رویه یک سکه یا دو نیمرخ از یک چهره‏اند که در یک زمان متولد شده ‏اند.

«شیعه‏» در لغت به معنى پیرو است و در اصطلاح به گروهى از مسلمانان گفته مى‏ شود که رهبرى جامعه اسلامى را پس از درگذشت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) از آن حضرت امیرالمومنین على (علیه السلام) و فرزندان معصوم او مى ‏دانند.

به گواهى تاریخ، پیامبر گرامى (صلى الله علیه و آله) در طول حیات خود در موارد مختلف کرارا از فضایل و مناقب و نیز قیادت و رهبرى على (علیه السلام) پس از خویش سخن به میان مى ‏آورد.و این توصیه ‏ها و سفارشها سبب شده بود که طبق روایات مستند، در همان زمان پیامبر، گروهى دور على (علیه السلام) را بگیرند و به نام شیعه على علیه السلام شناخته شوند. این گروه پس از رحلت پیامبر بر همان عقیده پیشین خود باقى ماندند و مصلحت اندیشیه اى فردى و گروهى را بر تنصیص رسول خدا در باب رهبرى مقدم نداشتند، وچنین بود که گروهى در عصر رسول خدا و پس از درگذشت او به نام شیعه معروف شدند بنابراین شیعه، تاریخى جز اسلام، و سرآغازى جز مبدا پیدایش اسلام ندارد، و در حقیقت، اسلام و تشیع دو رویه یک سکه یا دو نیمرخ از یک چهره‏اند که در یک زمان متولد شده‏اند.

پیامبر (صلى الله علیه و آله) در نخستین روزهاى دعوت آشکار خود، بنى هاشم را جمع کرد و خلافت و وصایت على را به آنان اعلان نمود، و پس از آن نیز در مراحل مختلف، بخصوص در روز غدیر خلافت اورا رسما اعلام داشت. آرى، تشیع نه زاییده تبانى اهل سقیفه و نه فراورده حوادث دوران قتل عثمان و دیگر افسانه‏ها است، بلکه این خود پیامبر گرامى(صلى الله علیه و آله)  بود که با رهنمودهاى آسمانى مکرر خویش، بذر تشیع را براى اولین بار در دل صحابه غرس نمود و به مرور زمان آن را رشد داد و جمعى از اصحاب کبار چون سلمان و اباذر را شیعه نامید.

این آیات در روایات فراوانی از شیعه و سنی بیان شده است. که میفرماید «ان الّذین امنو عملوا الصالحات اولئک هم خیرٌ البرّیه جزاء و هم عند ربهم جنات عدن تجری من تحت‌ الانهار خالدین‌ فیها أبداً رضی‌الله عنهم‌ و رضواً عنه‌ ذلک‌ لمن‌ خشی‌ ربّه‌»  وقتی‌ این‌ آیات‌ نازل‌ شد. «ابن‌ عباس‌» می‌گوید پیامبر (صلى الله علیه و آله) رو به‌ امیرالمؤمنین‌ (علیه السلام)  کرد و گفت‌: «هوانت‌ و شیعتک‌...» منظور از بهترین‌ خلق‌ خدا، تو و شیعیان‌ تو هستند....» پس‌ نام‌ شیعه‌ از زبان‌ پیامبر جاری‌ گشته‌ است‌.


 پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله ) به مناسبت هاى گوناگون این کلمه را در مورد یاران آن حضرت بکار مى بردند.
در اینجا به عنوان نمونه چند روایت از روایات نبوى را نقل مى کنیم :
(( 1. فى المناقب : عن ابن الزبیر المکى عن جابربن عبدالله رضى الله عنهما قال : کنا عند النبى فاقبل على . فقال : قد اتاکم اخى . ثم التفت الى الکعبة فمسها بیده . ثم قال : و الذى نفسى بیده ، هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیمة .
و عن ابن عباس : على و شیعته هم الفائزون .
2. محمد بن الحنفیه عن ابیه على (علیه السلام ) قال : انى لنائم یوما اذ دخل رسول الله فنظر الى و حرکنى و برجله و قال : قم یفدى بک ابى و امى ، فان جبرائیل اتانى فقال لى : بشر هذا بان الله جعل الائمة من صلبه و ان الله لغفرله و لذریته و لشیعته و لمحبه و ان من طعن علیه و بخس ‍ حصه فهو فى النار.
3. عبد الله بن سلام قال : قلت یا رسول الله اخبرنى عن لواء الحمد ما صفته ؟ الى : فمن یستظل تحت لوائک ؟ قال (صلى الله علیه و آله ): المومنون اولیاء الله و شیعته الحق و شیعتى و محبى و شیعة على و محبوه و انصاره فطوبى لهم و حسن مآب .
4. عن جابر رفعه : عن النبى (صلى الله علیه و آله ) و الذى بعثنى بالحق نبیا ان الملائکه تستغفر و تشفق علیه و على شیعته اشفق من الوالد على ولده .
5. عن رسول الله (صلى الله علیه و آله ): لاتستخفوا شیعة على ، فان الرجل منهم یشفع فى مثل ربیعة مضر.
6. عن عبدالله بن احمد بن حنبل ، قال النبى (صلى الله علیه و آله ): یا على انت و شیعتک فى الجنة .
7. عن ابى ذر الغفارى قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و آله ): ان الله اختارنى و اختار علیا لى صهرا و جعل شیعته فى الجنة .
8. ان النبى (صلى الله علیه و آله ) قال لعلى : بابى انت و شیعتک تاتى یوم القیمة راضیین مرضیین و یاتى عدوک عقابا مقیمین .
9. و فى التفسیر لمحمد بن جریر الطبرى فى ذیل الایة : الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیرالبریه ، فقال رسول الله (صلى الله علیه و آله ): انت یا على و شیعتک . ))
جهت اطلاع بیشتر در این زمینه به کتابهاى زیر رجوع کنید:
1- الاسلام و الشیعه الامامیه فى اساسها التاریخى ص 340 تا 343
2- تاریخ الشیعه ص 9
3- مناقب خوارزمى ص 229
4- لسان المیزان ج 4 ص 359
5- ینابیع المودة ص 124
6- الدر المنثور ج 6 ص 379
7- صواعق المحرقه ص 159
8- نور الابصار ص 71
9- تاریخ بغداد ج 12 ص 289
10- مناقب ترمذى ص 113
11- کنوز الحایق ص 98
12- تذکرة ابن جوزى ص 59
13- الاغانى ج 18 ص 90
14- مجمع الزواید ج 10 ص 131
15- روح المعانى ج 30 ص 207
16- میزان الاعتدال ص 323
17- فتح القدیر ج 5 ص 464
18- مناقب مغازلى ص 293

منابع:  کتاب تاریخ ادیان و مذاهب جهان جلد سوم اثر : مبلغى آبادانى و ...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ