بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

آشنایی با شیعیان زیدی یمن و رهبر فقید آنان

 

73 فرقه به نقل از مشرق: روز پنجشنبه  4 آذر ماه سال 1389 ، برابر با 18 ذی حجه سال 1431 ، همزمان با عید غدیر خم و روز بسیج مستضعفین ، علامه مجاهد سید بدرالدین طباطبایی حوثی ، رهبر شیعیان یمن و مروج فرهنگ بسیجی در یمن دعوت حق را لبیک گفت.
خبر وفات علامه علامه بدرالدین زیاد مورد توجه محافل خبری شیعیان ، خصوصا در ایران قرار نگرفت. بسیاری نمی دانستند که این سید بزرگوار ، مروج نهضت امام خمینی در میان شیعیان مستضعف و ستم کشیده یمن بود و در این راه تمام توان مادی و معنوی خویش را هزینه نمود و فراز و نشیب های سیاسی در منطقه و یمن ، او را در درستی مسیری که برگزیده بود مردد نکرد.

 بدر الدین الحوثی، در سال 17 جمادی الاول سال  1345 ه.ق در شهر «ضحیان» به دنیا آمد و در صعده (واقع در استان صعده در 243 کیلومتری شمال پایتخت یمن)  پرورش یافت.
منابعی که اطلاعاتی تفصیلی را از زندگی علامه بدرالدین در اختیار ما قرار دهد در دسترس نیست اما وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، به شدت تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران و پیشوای آن ، حضرت امام خمینی قرار گرفت و تلاش کرد به شناخت کامل تری از امام خمینی و نهضت او دست پیدا کند . علامه بدرالدین در سال 1994  پس از آن که خانه اش در جریان جنگ داخلی یمن مورد حمله قرار گرفت و ویران شد  به ایران پناه آورد و  هفت ماه  در شهر قم  اقامت گزید. در این مدت وی آشنایی نزدیک تری با حوزه های علمیه شیعه در ایران بدست آورد و از نزدیک با فرهنگ انقلاب اسلامی آشنا گردید.  گفته می شود فرزند وی ، شهید حسین الحوثی نیز مدتی را در ایران و شهر قم ساکن بوده است.
علامه بدرالدین در طول حیاتش، از ابراز ارادت و اخلاص آشکار  نسبت به امام خمینی دریغ ننمود و در این امر تا جایی پیش رفت که در یمن شایع شد ، وی نماینده امام خمینی در یمن می باشد. آن بزرگوار هرگز چنین ادعایی را تایید یا تکذیب نکرد اما در عملکرد و سیره عملی اش به گونه ای بود که همواره این عقیده را در میان دوستان و دشمنانش تقویت می نمود. 
کشور یمن تا سال 1990 به دو بخش یمن شمالی و یمن جنوبی تقسیم می شد و در این سال به وحدت رسید. حکومت جائرانه و تبعیض آلود «علی عبدالله صالح»  بر کشور یمن باعث شد که شیعیان استان صعده ، با هدایت علامه بدرالدین ، به تلاش عملی برای اعاده حقوق اولیه خود دست بزنند. در این راستا « حسین الحوثی » فرزند دانشمند علامه بدرالدین ، تحت لوای پدرش ، هدایت «حزب الحق» ( بزرگ ترین حزب شیعیان یمن) را بر عهده گرفت و حتی در انتخابات سال 1993 به پارلمان یمن راه یافت. حزب الحق کوشید طی بیش از یک دهه فعالیت آشکار سیاسی ، به تبعیضات و مظالم حکومت مرکزی بر شیعیان ، خصوصا اهالی استان صعده پایان دهد اما در نهایت وادار به رویارویی مسلحانه با رژیم مرتجع علی عبدالله صالح گردید. 

نخستین نبرد مسلحانه میان شیعیان یمن و رژیم علی عبدالله صالح در سال 2004  روی داد و فرماندهی آن را فرزند علامه بدرالدین ، یعنی حسین الحوثی بر عهده داشت.


شهید سید حسین الحوثی در کنار پدرش علامه بدر الدین

سید حسین الحوثى  از علمای دینی و دارای شخصیتی بسیار جذاب بود. وی معارف قرآنی قابل توجهی داشت و در سخنرانی هایش به شدن بر مفاهیم قرآنى تکیه می کرد. حسین الحوثی با خطابه های  پرجاذبه، انقلابی و آتشین و در عین حال روشنفکرانه و مصلحانه خود تلاش داشت جامعه  شیعیان یمن را که سال ها بر اثر همزیستی با وهابیون و کمونیست ها ، دچار خمودگی و رخوت شده بود ، با بازگشت به روح و مفاهیم قرآن احیا کند. محور فعالیت های او به عنوان شاگرد مکتب پدرش از این قرار بود:
الف. شیعی بودن و حضور پررنگ مبانی شیعه در آن.
ب. نقد وضعیت موجود.
ج. ترویج آموزه های امام خمینی و اندیشه سیاسی نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران در زمینه‌هایی همچون مبارزه با استکبار و آمریکا و اسرئیل.
در اکثر سخنرانی های حسین الحوثی  که در جمع جوانان شیعه یمنی ایراد کرده، از امام و انقلاب ایران نام برده می شود و  علاقه و گرایش شدید وی به  حزب الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله مشهود است و با هدایت او و تاییدات پدرش بود که  پرچمهای حزب الله در سراسر منطقه صعده برافراشته می شود.
 اعتراضات حسین الحوثى به سیاست های حکومت مرکزی یمن در سال 2003 و پس از نفوذ آمریکا در یمن به بهانه فعال شدن نیروهای القاعده در این منطقه به اوج خود رسید. مهمترین اعتراض او این بود که چرا حکومت یمن اجازه داده است نیروهاى نظامى آمریکا در یمن مستقر شوند و استقلال و حاکمیت سیاسى آن ها را زیر سوال ببرند.

 


شهید سید حسین بدرالدین طباطبایی الحوثی

ابعاد استکبارستیزى، به ویژه مبارزه با صهیونیزم در جنبش شیعیان به رهبری خاندان الحوثی  بسیار چشمگیر است. سید حسین الحوثی معتقد بود نمازى که پس از آن مرگ بر اسرائیل گفته نشود و برائت از صهیونیزم  مطرح نگردد، مورد رضایت و قبول خداوند نیست و او و پیروانش همواره پس از نماز، فریاد الله اکبر، الموت لامریکا، الموت لاسرائیل، اللعنة على‏الیهود،النصر للاسلام" . سر می دادند(هم اکنون نیز پرچم سفیدی که این شعارها روى آن نوشته شده است ، به عنوان نماد جنبش شیعیان به رهبری الحوثی ها به شمار می رود.) وی حتی  پیروان خود را به پایتخت یمن  فرستاد تا در نماز جمعه رسمی پایتخت، پس از اقامه نماز، شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند.
تحمل چنین جنبش شجاع و صریحی، براى حکومت مرکزى یمن که رابطه محکمی با آمریکا داشت و حوثی ها را خطری برای حکومت خود می دید بسیار سنگین بود. حکومت یمن فعالیت‏هاى متنوعى را مانند تطمیع ، تحریک وهابیون و حتی بدبین کردن شیعیان یمن نسبت به خاندان الحوثی انجام داد ، ولى قادر به  سرکوب آنان نگردید و سرانجام وارد فاز نظامى شد. نهایتا دولت یمن 18 یگان نظامى را براى دستگیرى حسین الحوثى به صعده فرستاد و او و یارانش را محاصره نمود. سید حسین و مجاهدان تحت امرش در کوهستان های صعده به مدت  90 روز مقاومت جانانه ای مى‏کنند و دست آخر به شهادت می رسند.

 


عکس پیکر آغشته به خون شهید الحوثی که توسط نظامیان ارتش یمن گرفته شده بود


سید حسین الحوثی در جریان مبارزات خود ، آشکارا به امام خمینی و افکار او تاسی می کرد  و  تقریبا در تمامی خطابه  هایش از امام خمینی (ره) نام برده و به سخنان ایشان اشاره کرده است. این اشارات کافی بود تا دولت یمن که به دنبال بهانه ای برای خلاصی از مزاحمت های شیعیان صعده بود ، بهانه لازم را به دست آورده  و با تبلیغات فراوان ، شایعه نماید که حوثی ها از حمایت مالی و نظامی ایران برخوردارند  یا دست حزب الله را در مبارزات ضد دولتی صعده دیده شده است و علامه بدرالدین و یارانش را عوامل ایران و حزب الله معرفی نماید.


تشییع ملیونی پیکر شهید سید حسین بدرالدین

 

ذیلا به گوشه هایی از این سخنرانی ها در رابطه با حضرت امام خمینی (ره) اشاره می شود:

«... امام خمینی رحمة الله علیه، همانا آمریکا را شیطان بزرگ نامید چون در ورای هر فتنه ای قرار دارد و حاکمان اصلی آمریکا و کسانی که بر آمریکا مسلط شده اند یهودی هستند) ...چون امام خمینی (ره) امامی عادل و متقی است لذا دعوتش رد کردنی نیست...مشاهده کردیم تمام کسانی که در زمان امام خمینی، در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستادند، و تمام کشورهایی که در کنار عراق ضد جمهوری اسلامی جنگیدند یکی پس از دیگری به سزای اعمال خود رسیدند. جمهوری اسلامی تا به امروز هم دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل است، امام خمینی رحمة الله علیه نسبت به آزادی اعراب و مسلمین از سلطه آمریکا به شدت علاقمند بود و برای نابودی اسرائیل تلاش می کرد ولی همه کشورها در مقابلش صف آرایی کردند و دیدیم کشورهایی که مقابل امام قرار گرفتند چگونه از سوی آنها که به کمکشان رفته بودند ضربه خوردند. کویت و همچنین عربستان سعودی از سوی عراق مورد تجاوز قرار گرفتند. کشور یمن هم تعداد زیادی نیروی نظامی برای جنگ با انقلاب اسلامی در ایران، به عراق فرستاده بود، پیش بینی می شود که رئیس و ارتش یمن، کیفر اعمال خود را ببینند. (تکبیر حاضران)...»

 

«...بر یمنی ها واجب است که به سلطه آمریکا بر کشورشان با هر بهانه ای که بوده، راضی نشوند و آنان را اخراج کنند.... آیا حزب الله در لبنان سکوت پیشه کرد؟ یا اینکه آنان گروه های مؤمن سیراب شده از روح قرآنی هستند که تماما عمل و جهاد است، سراسر وحدت، برادری، انفاق و بخشش است؟ و آن حزب سربلند زندگی می کند. گروه های مؤمنی هستند که سرافرازند و بر ضد اسرائیل هرچه بخواهند می گویند... آیا برای مبارزه با سه - چهار تن تروریست ،  نیازی به آمدن آمریکایی ها جهت آموزش ارتش یمن بود؟ آمدن آمریکایی ها به یمن ابتدای شر است. آن ها  آمده اند که پایگاه های نظامی راه بیاندازند. پس از آن آمریکا بر یمن مسلط خواهد شد و همه امور ما را به تباهی خواهد کشاند...»


«...امام خمینی کسی بود  که حج را به معنای قرآنی و کامل آن معرفی کرد و طریقه ادای حج را روشن ساخت، به ایرانیان آموخت شعار برائت از آمریکا، برائت از مشرکان و برائت از اسرائیل را سردهند...»

پس از شهادت سید حسین ، علامه بدرالدین شخصا فرماندهی جنگ علیه رژیم علی عبدالله صالح را بر عهده گرفت. ماه ها بعد ، علامه بدرالدین که از ضعف جسمی فراوان رنج می برد ، رهبری مجاهدان شیعه یمنی را به پسرش عبدالملک سپرد  اما دست از حمایت و پشتیبانی آشکار از او و مبارزات شیعیان یمن برنداشت تا این که سرانجام در سن 86 سالگی و همزمان با عید غدیر خم که از بزرگ ترین اعیاد شیعیان یمن می باشد ، بر اثر بیماری تنفسی درگذشت. وهابیون و عوامل عربستان صعودی به قدری از این پیشوای شیعه کینه به دل داشتند که مراسم تشییه پیکر او را مورد هجوم تروریستی قرار داده و دو تن از تشییع کنندگان را به شهادت رساندند.
علامه بدرالدین در احیای فرهنگ شیعه میان پیروان خود سهم منحصربفردی داشت. خصوصاکه این سید جلیل القدر مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را در میان پیروان خود با الگوبرداری کامل از عزاداری رایج در ایران و لبنان اشاعه داد  و فرهنگ عاشورایی را در میان شیعیان یمن با شور و حرارت خاصی گسترش داد. 

 

 

سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن

 

امروز گرچه علامه بدرالدین وسید حسین الحوثی در میان شیعیان یمن نیستند اما مکتبی که آنان با لگوبرداری از امام خمینی و شاگردان بسیجی اش در یمن پایه گذاری نمودند به حیات خویش ادامه می دهد و می رود که  نقشی تعیین کننده در معادلات منطقه ای برای خود ایجاد نماید. روزی که سید حسین الحوثی به همراه 300 تا 400 شیعه یمنی ، بسیجی وار در برابر تجاوزات دولت مرتجع یمن ، سه ماه مقاومت کرده و قتل عام شدند ، تصور هم  نمی شد که حدود پنج سال بعد ، بسیجیان یمنی به صد هزار نفر بالغ شوند و قدرتشان به جایی برسد که رژیم یمن برای سرکوب آنان از ارتش عربستان سعودی کمک بخواهد.

ما همه امیدوار روزی هستیم که خداوند به قیام سید یمانی به آن وعده داده و خواستار آنیم که در رکاب سید یمانی و قیام قائم آل محمد س از شهادت یافتگان پیش روی این بزرگواران باشیم خدا را به حق مادر مظلومه اش زهرای اطهر س قسم میدهیم ظهورش را هر چه زودتر برساند الهم عجل لولیک الفرج
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ