بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

گفتگویی مفید درباره جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده

جنبش شیعیان یمن و جنگ ششم صعده

گفتگوی ویژه با آقای عصام العماد
در یمن بیداری بزرگی شکل گرفته است. اگر این بیداری اسلامی به وجود نمی آمد حکومت عربستان به شیعیان یمن حمله نمی کرد. من بارها این عبارت را تکرار کرده ام: اگر میلیونها دلار در اختیار داشتم نمی توانستم تشیع را در یمن، به اندازه ای که علامه حسین حوثی موفق شد، توسعه دهم. به برکت جنبش اسلامی پدید آمده توسط علامه حسین حوثی، مردم گروه گروه به مذهب تشیع وارد می شوند، چنانکه بسیاری از مردم یمن که با شیعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسین حوثی، شیعه را شناختند!

1. شیعیان یمن از چه مذهبی هستند جمعیت آنها چه مقدار است؟
شیعیان در یمن به سه مذهب تقسیم می شوند:
• شیعیان جعفری
• شیعیان زیدی
• شیعیان اسماعیلی
تقارب مذهبی خوبی میان شیعیان جعفری و شیعیان زیدی برقرار است. یکی از علل به وجود آمدن این همبستگی مذهبی، شخصیت «علامه حسین حوثی» بوده است. پروژه فکری ایشان موفق شد. قبل از شروع به فعالیت علامه حوثی، کتابهایی از طرف شیعیان زیدی علیه شیعیان جعفری و به عکس کتابهایی از طرف شیعیان جعفری علیه شیعیان زیدی منتشر می شد ولی علامه حوثی توانست این تفرقه مذهبی را پایان بدهد. در حقیقت حکومت یمن تلاش می کرد میان شیعیان جعفری و زیدی فتنه انگیزی کند ولی علامه حوثی این فتنه را خنثی کرد. پروژه وحدت آفرین علامه حوثی میان شیعیان زیدی و جعفری در یمن، یکی از دلایل اصلی عصبانیت حکومت یمن از علامه حسین حوثی بود.
2. رهبر این جریان چه کسی است؟ چه تفکراتی دارد؟
رهبر این گروه علامه شهید حسین حوثی می باشد. او توانست گروهی اعتقادی و نظامی را به نام گروه «جوانان مومن» به وجود آورد. اعضای این گروه دارای ویژگیهای اخلاقی منحصر به فردی هستند. این خصوصیات فقط رفتارهایی سطحی و ظاهری در این گروه نیست، بلکه تربیت علامه حسین حوثی باعث ریشه دارشدن بزرگواریهای اخلاقی در عمق جان این مجاهدان شده است.

علامه حوثی شیوه تربیتی ویژه ای داشت: تک تک جوانان طرفدار خود را کاملا زیر نظر داشت و از نظر تربیتی به آنها توجه می کرد. او تلاش می کرد طرفدارانش وقت بیهوده نداشته باشند و اوقات فراغت آنها را با برنامه های سازنده تربیتی پرمی کرد. علامه حوثی در تبلیغ دینی و سازماندهی تشکیلات جوانان مومن، از بهترین و جذابترین شیوه های تربیتی استفاده می کرد، در نتیجه محبوبیت و عشق جوانان به ایشان در تاریخ یمن کم نظیر است. با وجود همه تلاشهای رژیم یمن و عربستان برای تخریب چهره شهید حوثی در میان پیروانش تا کنون موفق نشده اند. بهترین سخنرانان و نویسندگان کشورهای عربی را برای تاثیرگذاری بر اعضای گروه جوانان مومن استخدام می کردند و در زندانها شستشوی فکری می دادند ولی هر تلاش آنها بیشتر می شد، عشق جوانان مومن به شهید حوثی افزایش می یافت. از طرف دیگر تلویزیون رسمی یمن برنامه های دائمی علیه این جریان دارد ولی نتوانسته محبوبیت این جریان را در میان مردم یمن کم کند.
یکی از دشمنان حسین الحوثی علل گرایش به حسین الحوثی را در مقاله ای بررسی کرده بود. او نوشته: وقتی به منطقه «مران» رفتم دیدم بسیاری از مردم نوارهای حسین حوثی را گوش می دهند. تعجب کردم حوثی چطور توانسته منطقه ای به این وسعت را تحت تاثیرخود قرار دهد، در حالی است که منطقه «مران» زادگاه حوثی نیست!
علامه حسین حوثی توانست نگاه جامعی به تمامی جنبه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ... در تربیت هواداران خود داشته باشد. او قرآن را محور حرکت تربیتی همه جانبه خود قرار داده بود. همچنین بر اساس مبانی مکتب اهل بیت(ع) جوانان را تربیت می کرد.
او بر بیداری و بصیرت سیاسی تاکید بسیار داشت. طرفداران خودش را دائما به پیگیری اخبار و تحلیلهای شبکه المنار توصیه می کرد. جلساتی در منزل خودش تشکیل می داد و همراه شرکت کنندگان در جلسه شبکه ماهواره ای المنار را مشاهده می کردند سپس مطالب طرح شده را تحلیل و بررسی می کرد.
تلاش آقای حوثی این بود که جوانان مومن گرایش و موضعگیری متحد در مسایل مختلف داشته باشند و در یک مسیر مشخص حرکت کنند.

تاثیر شهادت حسین حوثی در یمن

شهادت علامه حسین در جامعه یمن تأثیر بسیار عمیقی داشت. شاید اگر حسین حوثی تا امروز زنده بود به اندازه شهادتش نمی توانست در جامعه تاثیرگذار باشد. به یک نمونه از این تاثیرگذاری در نوشته های نویسنده مشهور یمن آقای «محمد المقالح» اشاره می کنم. با این که این نویسنده ارتباط تشکیلاتی با گروه «جوانان مومن» ندارد ولی شهادت مظلومانه ایشان در آثارش بسیار به چشم می خورد.
قابل توجه این که سخنرانیهای ایشان که به شکل جزوه های متعدد منتشر شده بود، بعد از شهادتشان، در یمن میان مردم دست به دست می شد.
برخی شخصیت های بزرگ یمن از رئیس جمهور درخواست کردند جسد شهید حسین الحوثی را به مردم صعده تحویل دهد. رئیس جمهور در پاسخ گفته بود: آیا قصد دارید حرم مقدسی برای همه مردم یمن بسازید؟
و بعد از گذشت سالها از شهادت علامه حوثی، هنوز جسدش را به خانواده اش تحویل نداده اند.
شش جنگ ایجاد شده در یمن نه تنها جوانان مومن را از مقاومت خسته نکرده بلکه علاقمندی و عمق اندیشه های این متفکر جهان اسلام را در بین جوانان بیشتر می کند.
حکومت یمن در جنگ اول صعده با وجود ضعف و اندک بودن این گروه، نتوانست پیروز شود و نتوانست این گروه را از بین ببرد، مسلما با افزایش توان این گروه، در این جنگ هیچ تأثیری نخواهند پذیرفت.
3. آینده شیعیان یمن را چگونه می بینید؟
در حقیقت در یمن بیداری بزرگی شکل گرفته است. اگر این بیداری اسلامی به وجود نمی آمد حکومت عربستان به شیعیان یمن حمله نمی کرد. من بارها این عبارت را تکرار کرده ام: اگر میلیونها دلار در اختیار داشتم نمی توانستم تشیع را در یمن، به اندازه ای که علامه حسین حوثی موفق شد، توسعه دهم. به برکت جنبش اسلامی پدید آمده توسط علامه حسین حوثی، مردم گروه گروه به مذهب تشیع وارد می شوند، چنانکه بسیاری از مردم یمن که با شیعه آشنا نبودند، با استفاده از آثار علامه حسین حوثی، شیعه را شناختند، چون علامه حسین حوثی حقایق و ویژگی های تشیع را به زبانی تاثیرگذار و جذّاب مطرح کرده است به همین دلیل من ایشان را پیشرو بیداری شیعه در یمن می دانم.
پیش از آغاز جنبش حوثی ما از ترس حکومت، تشّیع خودمان را آشکار نمی کردیم ولی امروز تبدیل به قدرتی قابل توجه و تعیین کننده در عرصه سیاسی یمن شده ایم.
4. نتایج جنگ تا الان چه بوده؟ انتظارات شیعیان یمن از ایران چیست؟
در حقیقت جنگ حکومت علیه شیعیان، تا کنون به نفع تشیع در یمن بوده به دلایل زیر:
1. بسیاری از شیعیان انتساب ظاهری به تشیع داشتند و شیعه شناسنامه ای بودند حتی برخی از آنها، اعتقاداتی مخالف تشیع پیدا کرده بودند ولی این جنگ باعث بازیابی هویّت شیعه در یمن شد.
2. این جنگ شیعیان را به معادله سیاسی یمن وارد کرد، تا جایی که حکومت یمن از شیعیان درخواست می کند حزبی سیاسی تشکیل دهند، در حالی که قبل از جنگ، حکومت یمن، وجود شیعیان را به رسمیّت نمی شناخت.
3. این جنگ به شیعیان جرأت داد تا وجود و محبّت خود به اهل بیت را رسما اعلام کنند در حالی که قبل از این جنگ، شیعیان می ترسیدند خود را به مذهب اهل بیت منتسب کنند.
4. پیروزی های بزرگی که شیعیان در جنگ علیه حکومت یمن و عربستان به دست آوردند به شیعیان یمن قداست بخشیده است. بسیاری از پیروان مذاهب اسلامی دیگر، درباره علل مقاومت تعداد اندکی از شیعیان در مقابل ارتش مسلح یمن و عربستان تحقیق می کنند. این جنگ در قلب دشمنان مکتب اهل بیت در یمن، ترس و رعب افکنده چنانکه قلوب پیروان اهل بیت در یمن را شاد کرده است.
5. آقای دکتر عصام به جهت حمایت جوانمردانه از شیعیان مظلوم یمن مورد هجوم شدید و تخریب شخصیت از طرف حکومت یمن قرار گرفته است. به حمد الهی فضل و کمال آقای عصام برای محافل علمی و دینی ایران روشن است و هیچ کس نمی تواند شخصیت بزرگوار ایشان را برای ما تخریب کند. آقای عصام لطفا هجماتی را که به شما در این راه شده، توضیح دهید.
از روزی که از مذهب وهابیت به شیعه دوازده امامی تغییر اعتقاد دادم مورد هجمه شدیدی از طرف شخصیت های دشمن مذهب اهل بیت قرار گرفته ام.
در خصوص دفاعم از شیعیان یمن نیز، هم از طرف وهابیت و هم از طرف حکومت یمن تحت فشار قرار گرفتم. سفارت یمن در تهران شخصی را مسوول مبارزه با من کرده است و تا امروز سایت های وهابی و سایتهای مرتبط با حکومت یمن را پر از نوشته هایی علیه علامه حوثی و علیه بنده کرده است. همچنین حکومت یمن یکی از اعضای خانواده ام را به قم فرستاد و بعد از جنگ سوم علیه شیعیان در منزل من ساکن شد ولی بعد از گذشت مدتی شروع به صدور بیانه های تند علیه من کرد و حرکت همه جانبه ای را همراه با چند نفر یمنی دیگر در ایران علیه بنده شروع کردند. او هم اکنون به یمن برگشته و با رئیس جمهور یمن دیدار کرده است و دلیل انجام ماموریتش از طرف علی عبدالله صالح مورد استقبال واقع شده است. او و شخصی که از طرف حکومت یمن علیه من مقاله می نویسد، توسط خود بنده به مذهب تشیع دوازده امامی وارد شده است و شاگرد من بودند ولی پولهایی که از حکومت یمن گرفتند مسیر زندگیشان را عوض کرد. می توانید به نوشته های این افراد علیه علامه حسین حوثی و بنده در سایت های وهابیت یا سایتهای همسو با حکومت یمن مراجعه کنید.
6. شیعیان عربستان به جنبش حوثی چه نگاهی دارند؟
شیعیان در همه جای دنیا، اهل بیت را دوست دارند به همین جهت شیعیان جهان به شکل عمومی و شیعیان عربستان به شکل خاص طرفدار حوثی ها هستند به ویژه این که دو مساله وجود دارد که باعث نزدیکتر شدن شیعیان عربستان به حوثی ها می شود: اول همسایگی حوثی ها با عربستان و دوم تشابه در مظلومیّت. حکومت عربستان پیش از ستمگری علیه حوثی ها، شیعیان عربستان را مورد ظلم قرار داده است. مسلما مظلوم است که فقط می تواند حال مظلوم را درک می کند.
7. خواسته اصلی شیعیان یمن چیست آیا قیام آنها نسبتی با انقلاب اسلامی دارد؟
شیعیان در یمن از هستی و حق حیات خود دفاع می کنند. حکومت یمن قصد دارد شیعیان را از بین ببرد، کتابهایشان را می سوزاند، مساجدشان را ویران می کند، شخصیت هایشان را تخریب می کند، به شخصیت امام علی(ع) و امام حسین(ع) توهین می کند... کتاب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را ممنوع اعلام کرده... مراسم عید غدیر و مراسم عاشوراء را ممنوع کرده است و ... حکومت یمن همانند حکومت بعثی صدام در عراق با شیعیان رفتار می کند. صدام معتقد بود که نیازی به شیعیان در عراق ندارد، امروز هم علی عبدالله صالح معتقد است شیعیان در یمن جایی ندارند.حکومت یمن و عربستان هر دو برای محو تشیع در یمن دست به دست هم داده اند. حوثی ها از زندگی خود، ناموس و فرزندان و اموالشان دفاع می کنند. می خواهند حق حیات داشته باشند، معتقدند اگر مقاومت نکنند همگی از بین خواهند رفت.
بله، بدون شک انقلاب اسلامی، باعث به وجود آمدن بیداری اسلامی در جهان اسلام شده است، هم در میان شیعیان و هم در میان اهل سنّت. طبیعی است که شیعیان یمن هم تحت تاثیر انقلاب اسلامی قرار بگیرند. ولی این تاثیرپذیری فکری از انقلاب اسلامی تنها منحصر به شیعیان یمن نیست بلکه بسیاری از عالمان اهل سنّت نیز از انقلاب اسلامی تأثیر گرفته اند. بسیاری از رهبران فکری اهل سنّت در جهان اسلام مانند شیخ محمد غزالی، فتحی یکن، ابوالاعلی مودودی، راشد غنوشی، حسن ترابی را دیده ایم که از انقلاب اسلامی متأثر شده از آن دفاع کرده اند. علامه حسین حوثی هم از این قبیل عالمان است.
ولی متاسفانه حکومت یمن و عربستان میان تاثیرپذیری فکری از انقلاب و مساله دریافت کمک های نظامی از ایران خلط کرده است. جهان اندیشه از دنیای ارتباطات نظامی فاصله دارد. عجیب این است که حکومت عربستان با بمب های فسفری که استفاده از آن در قوانین بین المللی جنگی ممنوع است، شیعیان یمن را بمباران می کند، عربستان به شکل رسمی و علنی وارد یمن شده ولی ایران را به دخالت در مسایل یمن متهم می کند.
8. من چیزی در این باره نشنیدم. اگر امکان داره بفرمایید که اصل ماجرا چیه و آیا مثل اکثر جنگ های عصر حاضر علل سیاسی دارده؟ آیا واکنش سران عرب شبیه واکشنشون در رابطه با عراق و فلسطینه؟ شما فکر می کنید که پشت پرده این جنگ چه گروه یا چه کسانی هستند؟
رئیس جمهور مصر، حسنی مبارک قبل از جنگ یمن، درباره «هلال شیعه» و خطر رشد شیعیان برای خاورمیانه سخن می گوید. بسیاری از رهبران سیاسی از بیداری شیعیان در کشورهای عربی و غیر عربی داد سخن داده اند. دکتر یوسف قرضاوی از حرکت تبشیری شیعه و جنبش تحوّل به مذهب شیعه در جهان سخن گفته است. با توجه به همسایه بودن یمن با عربستان که مرکز اصلی وهابیّت به شمار می آید، این جنگ به عنوان جنگی پیشگیرانه برای محاصره تشیع در یمن آغاز شد. به تعبیر آنها و تصریح رهبران ارتش یمن و عربستان، تشیع ابتدا یمن و سپس عربستان را می بلعد! قبل از این اتفاق باید آنها را قتل عام کرد!
این جنگ، علیه مذهب و طایفه شیعه به راه انداخته شده است هرچند ریشه های سیاسی دارد ولی علل سیاسی آن درجه دوم است. البته نباید فراموش کنیم عربستان در جنگ خود علیه شیعیان یمن، شیعیان را به ایران رببط می دهد. هدف عربستان این است که ذهن مردم را از خطر آمریکا و اسرائیل منحرف کرده و دشمنی خیالی برای آنان بسازد. عربستان خطر ایران را جایگزین خطر آمریکا و اسرائیل کرده است. عربستان می خواهد جنگ را از مبارزه با آمریکا در خاورمیانه به جنگ میان شیعیان و اهل سنّت بکشاند.
9. اگر منابع معتبری را برای شناسایی شیعیان یمن می شناسید معرفی کنید.
مجموعه های از شیعیان در یمن فعال هستند که بیانیه های زیادی در دفاع از شیعیان جعفری و شیعیان زیدی صادر کرده اند، مانند: «الرابطه الجعفریه» و «جمعیه علماء الجعفریه»
برخی سایت ها نیز مظلومیت شیعیان یمن را منتشر می کنند مانند سایت «المنبر نت»، تالار گفتگوی «مجالس آل محمد»، سایت «حضرموت» و سایت «صعده آنلاین» و...
10. آقای دکتر عصام العماد! خواهشمندم جواب این سوال را کاملا واضح، صریح و بدون پرده پوشی بدهید. همان طور که مطلبع هستید روایات بسیار موثقی درباره قیام یک رهبر شیعه یمنی در آخر الزمان وجود دارد که با جنبش ایرانیان نیز هماهنگ خواهد بود. از سوی دیگر می دانیم که حوثی ها تنها گروه شیعه اثناعشری در یمن هستند که به انقلاب ایران نیز اعتقاد دارند. با توجه به دو موضوع فوق، آیا این امکان وجود دارد که یمانی موعود از میان همین حوثی ها باشد؟ یا شیعیا دیگری از درون حوادث جاری سربرخواهند آورد که یمانی موعود، رهبر آنان خواهد بود؟ لطفا هر گونه اطلاعات تکمیلی و میدانی در این خصوص دارید بفرمایید. ممنون
در حقیقت مساله تشخیص مصداق در مورد «یمانی» که زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است و در روایات به او وعده داده شده، و اینکه آیا یمانی در میان حوثیان هست یا نه، جزو امور غیبی است. ما نمی توانیم به شکل قطعی این مساله را اثبات یا رد کنیم. من نمی توانم اثبات یا نفی کنم ولی می توانم به قانون مهمی اشاره کنم که باید همیشه در نظر داشته باشیم. اینکه ما پیرو اهل بیت(ع) هستیم، به همین جهت باید جنبشهای پدید آمده در ایران، عربستان، عراق و یمن را به شکل ویژه مورد توجه قرار دهیم چون حرکت حضرت مهدی(عج) و یاوران اصلی ایشان در ایران، یمن، عراق و عربستان هستند. همین مساله باعث می شود تا جنبش حوثی را مورد توجه قرار دهیم. جنبش حوثی در منطقه ای استراتژیک قرار دارد که در دوران ظهور، محور برخی تحولات خواهد بود بنابراین نمی توانیم به این جنبش به چشم حرکات دیگر شیعیان مثلا در لیبی یا فرانسه بنگریم.
به همین جهت هم من با توجه ویژه ای، جنبش حوثی ها را پیگیری می کنم. من دهها مقاله درباره این جریان نوشته ام. توجه من به این جنبش به دلیل این نیست که یمانی را در میان حوثیها پیدا کرده باشم، نه. ولی به آنچه در یمن می گذرد توجه دارم زیرا اهل بیت(ع) به ما خبرداده اند که یمنی ها نقش مهمی در عصر ظهور دارند و با همکاری ایرانی ها زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) خواهند شد. شکی نیست که جنبش حوثی، جنبشی پربرکت و یاری شده از جانب خداست ولی این دلیل کافی نیست که ادعا کنیم یمانی در این مجموعه قرار دارد.
11.چرا جمهوری اسلامی شیعیان یمن را جدی نگرفته و هیچ موضع گیری در مورد آن ندارد؟
فشارهای شدیدی علیه جمهوری اسلامی در سطح بین الملل وجود دارد. البته رسانه های بین المللی ایران به شکل رسمی و علنی مظلومیت شیعیان یمن را مطرح می کند. به همین دلیل هم عربستان و مصر پخش برنامه های شبکه العالم را از ماهواره های «عرب سات» و «نیل سات» قطع کرده اند چون شبکه العالم زبان مظلومیت شیعیان یمن است. جالب اینکه این تصمیم تقریبا سه روز قبل از هجوم عربستان علیه شیعیان یمن اجرایی شد.
منابع :
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
پایگاه موسسه گفتگوی دینی

برای ظهور شیعه شدن یمنی ها لازم است. 
مردم ایران شما هم آن ها را در این راستا هدایت کنید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ