بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

گروه‌های شبه‌نظامی فعال در پاکستان را بهتر بشناسیم

خبرگزاری فارس: گروه‌های شبه‌نظامی فعال در پاکستان را بهتر بشناسیم

در حال حاضر گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی زیادی در پاکستان فعال هستند که برخی از آنها علاوه بر ناامن کردن پاکستان، به دنبال ضربه زدن به کشورهای همسایه نیز می‌باشند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، گروه‌های تروریستی بین‌المللی در کشورهای مختلف دنیا از جمله پاکستان در حال فعالیت هستند.

گروه القاعده ریشه تمام گروه‌های تروریستی فعلی است. گروه‌های مذهبی افراطی که نشأت گرفته از القاعده هستند با توجه به بستر سازگاری که پاکستان داشت در این کشور نفوذ پیدا کردند.

اتحاد گروه‌های تروریستی در پاکستان تاکنون موجب کشته شدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه شده است. با اینکه برخی افراد تصور می‌کنند هماهنگی بین گروه‌های تروریستی فقط یک داستان است اما کارشناسان معتقدند عناصر خارجی نقش مهمی در برقراری ارتباط بین گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان دارند.

شبه‌نظامیان و تروریست‌ها همیشه از اینکه پاکستان یک سیاست جامع و قطعی برای نابودی آنها اتخاذ نکرده سوءاستفاده کرده‌اند و روز به روز بر قدرت خود افزوده‌اند. گروه‌های شبه‌نظامی و تروریست‌ها در یک چیز مشترک هستند: به تصرف درآوردن پاکستان و اجرای به اصطلاح «نظام شرعی» در این کشور،

این در حالی است که به تازگی موضوع «تروریست‌های بد» و «تروریست‌های خوب»  نیز مطرح شده که این موضوع اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. اما واقعیت این است که تروریست‌ها خوب باشند یا بد در پس پرده یک هدف را دنبال می‌کنند و بنابراین نباید تفاوتی بین آنها قائل شد.

گروه‌های تروریستی ضمن برقراری ارتباط با یکدیگر در تمام پاکستان ریشه دوانیده‌اند و نمی‌توان به راحتی آنها را از یکدیگر تفکیک کرد.

القاعده

«اسامه بن لادن» در دهه 80 گروه تروریستی القاعده را به وجود آورد. این گروه نقش مهمی در برقرار کردن ارتباط بین گروه‌های تروریستی در سراسر جهان دارد. به ظاهر هدف از تشکیل القاعده برپایی نظام خلافت اسلامی است. مبارزه با آمریکا، سرنگونی دولت‌های اسلامی و گسترش نفوذ در کشورهای اسلامی و عربی نیز از دیگر اهداف این گروه تعریف می‌شود.

تحریک طالبان پاکستان

بعد از القاعده، «تحریک طالبان پاکستان» دومین گروه تروریستی بزرگی است که در پاکستان نفوذ پیدا کرده است. طالبان پاکستان در سال 2007 به وجود آمد این گروه در واقع شاخه‌ای از القاعده است که از «ملا‌عمر» رهبر طالبان افغانستان و «مولوی فضل‌الله» رهبر فعلی این گروه پیروی می‌کند. طالبان پاکستان ارتباط تنگاتنگی با طالبان افغانستان دارند و نیروهای خود را به کمک این گروه آموزش می‌دهند.

طالبان پاکستان در سال 2000 از «فیصل شهزاد» برای انجام یک عملیات تروریستی در نیویورک استفاده کردند این در حالی است که این گروه با اعزام 200 شبه‌نظامی به سوریه تلاش کرد نام خود را به عنوان یک گروه شبه نظامی قدرتمند و تأثیر‌گذار بر سر زبان‌ها بیندازد. هدف اصلی طالبان پاکستان روی کار آوردن یک دولت اسلامی در پاکستان است.

انصارالمجاهدین

یک سازمان کوچک وابسته به تحریک طالبان است. تمرکز اصلی آن هدف قرار دادن کارکنان نیروهای مسلح و سیاستمداران است.همچنین این گروه مسئول قتل « اسرار گنداپور»  وزیر سابق قانون ایالت «خیبرپختونخواه» است. انصارالمجاهدین، همسو با القاعده و طالبان، به دنبال تبدیل کردن پاکستان به یک  دولت اسلامی و استفاده از دولت برای راه‌اندازی جهاد علیه کشورهای متخاصم است

جنبش اسلامی ازبکستان

«جنبش اسلامی ازبکستان» در سال 1991 توسط «جمعه نمندانی» تشکیل شد اما این گروه بعد از روی کار آمدن «طاهر یولداش اف» که در جنگ افغانستان شرکت داشت در پاکستان نفوذ پیدا کرد. جنبش اسلامی ازبکستان با همکاری طالبان علیه «اتحاد شمال» جنگید. بعد از کشته شدن «کاسیم اف»(جمعه نمندانی) در سال 2001 طاهر یولداش اف به پاکستان منتقل شد. هدف جنبش اسلامی ازبکستان براندازی نظام کشور ازبکستان و جنگیدن با ارتش پاکستان است.

لشکر جهنگوی

لشکر جهنگوی شاخه نظامی «سپاه صحابه» در سال 1996 با هدف کشتار شیعیان به ویژه هزاره‌های مقیم «کویته» (مرکز ایالت بلوچستان پاکستان) تشکیل شد این گروه ارتباط بسیار نزدیکی با جنبش اسلامی ازبکستان دارد و نیروهای خود را به کمک گروه «انصار الاسیر» مستقر در وزیرستان شمالی که در واقع یکی از شاخه‌های لشکر جهنگوی است آموزش می‌دهد. آزادی شبه‌نظامیان به ویژه شبه‌نظامیان طالبان در اولویت عملیات‌های لشکر جهنگوی قرار دارد.

لشکر خراسان

لشکر خراسان از شاخه‌های القاعده است که در وزیرستان شمالی فعال می‌باشد. هدف این گروه از بین بردن جاسوسان در مناطق قبایلی است. انصار المجاهدین یکی از شاخه‌های طالبان پاکستان است که با هدف ترور سیاستمداران و افسران ارتش پاکستان تشکیل شده است.

جندالله

جندالله یکی از شاخه‌های القاعده است که در وزیرستان جنوبی فعالیت می‌کند. جند‌الله که شاخه‌ای از آن در ایران نیز فعال است با هدف عملیات‌های فرقه‌ای علیه شیعیان و ترور خارجی‌ها تشکیل شده است.

غازی فورس

«غازی فورس» بعد از عملیات ارتش پاکستان در مسجد «لعل» و به نام «مولانا عبدالرشید غازی» تشکیل شد که بعد از اتحاد با تحریک طالبان پاکستان به دنبال ترور پرویز مشرف رئیس جمهور سابق و حاکم نظامی پاکستان بود.

بقیه گروه‌های تروریستی پاکستان گروه‌هایی هستند که با ارتش این کشور همکاری می‌کنند و به اصطلاح تروریست‌های خوب نامیده می‌شوند. این گروه‌ها عبارتند از:

لشکر طیبه

«لشکر طیبه» در دهه 90 برای جهاد در کشمیر به وجود آمد. هدف این گروه جنگیدن با عناصر مخالف ارتش به ویژه گروه‌هایی است که از جانب آمریکا، هند و اسرائیل پشتیبانی می‌شوند.

جیش محمد

«جیش محمد» در سال 2000 تشکیل شد. بعد از مدتی گروه «حرکت‌المجاهدین» نیز به این گروه پیوست. اعضای گروه جیش محمد در بیشتر اوقات بیرون از مساجد و اماکن مذهبی در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای امور خیریه و فعالیت دینی دیده می‌شوند. هدف اصلی جیش محمد نجات کشمیر از چنگ هند است. با این وجود این گروه به تازگی در افغانستان نیز فعال شده است.

تحریک قلبای اسلام

این گروه به عنوان شاخه‌ای از جیش محمد و پس از بروز اختلافات جدی میان فرماندهان آن پدید آمده است.تحریک قلبا توسط فرمانده «عبدالجبار» رهبری می‌شود و فعالیت اصلی‌اش در افغانستان است. این گروه در ظاهر، با شورش علیه دولت پاکستان مخالف است و همواره از اعضای خود می‌خواهد تا تمرکزشان را بر افغانستان بگذارند.

جیش‌العدل

این گروه به تازگی در بخش‌هایی از بلوچستان هم مرز با ایران پدید آمده است. این گروه مسلمان شیعه را مورد هدف قرار داده است و ادعا می‌کند توان مقابله با دخالت ایران در پاکستان را دارد. این گروه همچنین به دنبال گسترش صحنه جنگ به داخل ایران است.با اینکه جیش العدل یک گروه فرقه‌ای است اما هدف اصلی این گروه کشاندن جنگ پاکستان به افغانستان می‌باشد.

گروه حافظ گل بهادر

گروه «حافظ گل بهادر» در واقع طالبان وزیرستان شمالی پاکستان است که به سرپرستی حافظ گل بهادر فعالیت می‌کنند. حافظ گل بهادر از اعضای حزب «جمعیت علمای اسلام» (شاخه فضل‌الرحمن) است که نفوذ زیادی در وزیرستان شمالی دارد. گل بهادر با ابتکار عمل توانست به طور همزمان با ارتش و طالبان پاکستان در ارتباط باشد. هدف اصلی گروه حافظ گل بهادر به قدرت رساندن طالبان در افغانستان است.

شبکه حقانی

«شبکه حقانی» در شرق و جنوب شرق افغانستان به ویژه در ولایت «خوست» و «پکتیکا» فعال است. این گروه عملیات‌های زیادی در کابل پایتخت افغانستان انجام داده و حتی تلاش کرد حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور را ترور کند.شبکه حقانی ارتباط خوبی با طالبان پاکستان و القاعده برقرار کرده است و سعی دارد طالبان را در افغانستان به قدرت برساند. این گروه تاکنون حملات مرگباری نیز بر نظامیان خارجی مستقر در افغانستان وارد کرده است.

انتهای پیام/ز

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ