بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

مصاحبه ای در مورد وضعیت شیعیان مصر و محبت به اهل بیت(ع) در آن کشور

سید طاهر الهاشمی در مصاحبه با خبرگزاری حوزه :
تمام مصر حتی مسیحی ها، اهل بیت(ع) را دوست دارند/ تقریب مذاهب، موجب تقویت اسلام است
 هرگاه وجوه مشترک مذاهب معلوم شود، مذاهب بر اساس این نقاط به هم نزدیک و متحد می شوند و تقریب در این شرایط بدون شک موجب تقویت اسلام و مسلمانان در برابر توطئه های استکبار جهانی و دشمنان اسلام می شود.

اشاره: سید طاهر الهاشمی از چهره های سرشناس شیعی در مصر به شمار می رود. وی ساکن استان البحیره مصر، دبیرکل مشیخه طریقت هاشمیه و عضو مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام است. وی در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به وضعیت شیعیان مصر پرداخت و با اشاره به علاقه مردم مصر به اهل بیت علیهم السلام گفت: تمام مصر حتی مسیحی ها اهل بیت(ع) را دوست دارند. مسیحیان مصر هم امام حسین(ع) را دوست دارند و به او تبرک می جویند و از او سخن می گویند. متن گفتگوی سید طاهر الهاشمی با خبرگزاری حوزه تقدیم می شود:

 

* در ابتدا درباره شیعیان مصر، اوضاع زندگی و مسائل آنها برای ما صحبت کنید.

طبعا هر جامعه ای در هر کشوری که باشند، مسائلی دارند و شیعیان مصر نیز از این قاعده مستثنا نیستند با این تفاوت که شیعیان مصر باید متحد شوند و رهبری داشته باشند و انسجام داخلی داشته باشند و پس از آن با اقشار و گروه های دیگر نیز انسجام داشته باشند و به نظر می رسد باید توجه بیشتری به شیعیان مصر بشود.

 

* تعداد شیعیان مصر چقدر است؟ آماری در این زمینه وجود دارد؟

بنا بر آمار خارجی، شیعیان مصر حدود یک میلیون نفر هستند، اما به نظر من تعداد آنها خیلی بیشتر است.

 

* آمار دولتی و داخلی در این زمینه موجود نیست؟

نه وجود ندارد، اما بنده به واسطه فعالیت ها و ارتباطات خود در جامعه مصر و شرکت در همایش ها و تجمع ها و مراسم های بزرگداشت میلاد اهل بیت(ع) در میان صوفیان و سادات به نظرم می رسد تعداد شیعیان بسیار بیشتر از این آمار باشد.

 

* البته سادات و صوفیه مصر لزوما شیعه نیستند...

درست است، اما بخشی از آنها شیعه هستند. منظور من این نبود که تمام صوفیه شیعه هستند. صوفیه اهل سنت هستند و شیعه نیستند و سادات هم همین طور، اما بخشی از آنها پیرو مکتب محمد و آل محمد(ص) هستند و تعداد آنها هم کم نیست.

 

* سؤال همیشگی من این بوده که چگونه و تحت تاثیر چه عواملی مردم مصر که زمانی(در دوره حکومت فاطمیون) شیعه بودند مذهب آنها به تسنن تغییر یافت؟

این گونه نبوده که در دوره فاطمیون مذهب تشیع به مردم مصر تحمیل شود، بلکه مردم آزاد بوده اند و بسیاری از مردم شیعه بوده اند. در کنار آن صلاح الدین ایوبی بسیاری از شیعیان را کشت و آنها را از بین برد و نوعی نگرانی و هراس در مورد گرایش به تشیع پدید آورد و در نتیجه اقدامات صلاح الدین بود که سه انقلاب رقم خورد و هر سه انقلاب هم شیعی بودند و قطعا در آن زمان اکثریت مردم مصر شیعه بودند، اما صلاح الدین آنها را کشت و دانشگاه الازهر به مدت صد سال بسته شد و نماز جمعه در آن ممنوع شد و مردم به این نتیجه رسیدند که اعتقاد و مذهب خود را در مقابل دیگران اظهار نکنند، چون صلاح الدین فرهنگ نفرت از شیعیان را در میان مردم ترویج می کرد و جلوی فکر و تعقل و اظهار نظر مردم را گرفت تا با معارف شیعه و پیروان اهل بیت(ع) و ارزش های این مذهب ارتباط پیدا نکنند و این توطئه ای بسیار بزرگ بود که تا کنون نیز گرفتار آن هستیم.

 

* اما به نظر می رسد هنوز هم ریشه های شیعی در میان مردم مصر موجود باشد.

طبعا موجود است و خانواده هایی ریشه دار در تشیع وجود دارند.

 

* چه شواهدی برای این امر وجود دارد؟

این شواهد هنگام بحث و مناقشه فردی با اشخاص و خانواده ها کشف می شود یا در دیدارهای خصوصی که از برخی سخنان مردم می توانید پی به عقیده آنها ببرید، زیرا این گونه نیست که یک نفر بیاید و به صراحت بگوید من شیعه هستم یا شیعه شده ام، چون احتمال می دهد امروز یا فردا کشته شود و حتی بسیاری از مردم می ترسند در شبکه های اجتماعی با اسم حقیقی خود وارد شوند و تصویر واقعی خود را قرار دهند، اما ما از طریق ارتباط خود با مردم می دانیم که تعداد شیعیان چقدر است و در چه مکان هایی تجمع دارند و می دانیم تعداد آنها بیشتر از یک میلیون نفر است.

 

* من تا کنون با هیچ مصری دیدار نکرده ام مگر اینکه اهل بیت(ع) را دوست داشته و این را اعلام کرده است.

بله تمام مصر حتی مسیحی ها اهل بیت(ع) را دوست دارند. مسیحیان مصر هم امام حسین(ع) را دوست دارند و به او تبرک می جویند و از او سخن می گویند و ما نویسنده و اندیشمندی به نام جرجز بشری داریم که هنگامی که در تلویزیون صحبت می کند به سخنان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) استشهاد می کند و می گوید اولین مرد بشریت علی بن ابی طالب علیه السلام است.

 

* همان طور که خودتان در ابتدای مصاحبه اشاره کردید، شیعیان باید با سایر اقشار و گروه های مصری انسجام داشته باشند. خاطرم هست که سال گذشته، شما چند نشست با موضوع گفتگوی ادیان و مذاهب در مصر برگزار کردید. از این نشست ها و آثار و نتایجش در فضای عمومی مصر برایمان بگویید.

 بله این جلسات نتایج بسیاری خوبی در پی داشت و با استقبال مردم مواجه شد و آنها احساس کردند که تقریب مذاهب اسلامی موجب تقویت و قدرت اسلام و مسلمانان و اتحاد و از بین رفتن تفرقه و ایستادگی در برابر استکبار و توطئه های آنها و ایستادگی در برابر صهیونیست ها می شود. هرگاه وجوه مشترک مذاهب معلوم شود، مذاهب بر اساس این نقاط به هم نزدیک و متحد می شوند و تقریب در این شرایط بدون شک موجب تقویت اسلام و مسلمانان در برابر توطئه های استکبار جهانی و دشمنان اسلام می شود؛ چرا که این توطئه ها متوقف نمی شود و در عراق و سوریه شاهد این توطئه ها هستیم که دشمنان می خواهند این گونه وانمود کنند که اسلام دین خونریزی و کشتار و ذبح انسان ها است و مسلمانان امتی آشوبگر هستند که با محبت بیگانه اند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ