بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

توسل؛ طعنه جاهلان، تبیین عالمان10

 

سوال: آیا از میان علمای اهل سنت و نیز وهابیت، مطلبی در خصوص جواز توسل آمده است؟

پاسخ: بله موارد متعددی وجود دارد که در چند مقاله پیشین، مصادیقی از آن را ذکر کردیم. اینک و در این بخش، چند مورد دیگر را می آوریم و ان شاء الله پرونده بحث اعترافات عالمان سنی را با این مقاله کوتاه خواهیم بست و از مقاله بعدی به مساله دیگری خواهیم پرداخت. 
 
زینی دحلان مفتی مکه مکرمه می گوید هر کس آثار گذشتگان را تتبع نماید، و دعاها و اوراد آنان را مورد مطالعه قرار دهد، موارد زیادی از توسل آنان به انبیاء و صالحان را خواهد یافت. الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیة، ص 31.
ابن حِبّان در کتاب خود الثقات می گوید بارها به زیارت قبر علی بن موسی الرضا (ع) رفتم و در مدتی که در طوس بودم، هر وقت مشکلی بر من عارض می شد، به زیارت قبر آن حضرت می رفتم و از خداوند می خواستم که مشکلم را برطرف کند و الحمد لله مشکلم برطرف می شد.  الثقات، ج8، ص 456
سید حسن سقاف می گوید: توسل به رسول اکرم (ص) و طلب شفاعت از آن حضرت به ویژه در اوقات گرفتاری از مستحبات موکد می باشد و سیره علما و دانشمندان عالی قدر، مردان الهی، بزرگان حدیث شناس و پیشوایان گذشته بر این روش جریان داشته است. فیض القدیر، ج2، ص135.
ابن کثیر از ابن تیمیه نقل می کند که در محفلی گفت: استغاثه و فریاد خواهی فقط به خداوند جایز است و استغاثه به رسول اکرم (ص) صحیح نیست، ولی می شود به پیامبر گرامی متوسل شد و از حضرت طلب شفاعت نمود. البدایة والنهایة، ج14.
ابو علی خلال، شیخ حنابله، می گوید: هرگاه مشکلی بر من عارض شود، قبر موسی بن جعفر (ع) را زیارت می کنم و به ایشان متوسل می شوم و خداوند مشکل مرا آسان می کند. تاریخ بغداد، ج1، ص120.
محمد بن ادریس شافعی به قبر ابو حنیفه و احمد بن حنبل به قبر شافعی متوسل می شد. مناقب ابی حنیفه، ج2، ص199.
 
( در نگارش این مقاله، از برخی مطالب سایت موسسه تحقیقاتی ولیعصر عج استفاده شده است )
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ