بسم الله الرحمن الرحیم

73 فرقه (فرقه شناسی)

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) : امت من بر ۷۳ فرقه تقسیم خواهند شد که فقط یک گروه از آن در بهشت و ۷۲ فرقه در دوزخ خواهند بود

آشنائی مختصر با فرقه دروزی + تصاویر

وداع روحانیون دروزی با شیخ ابو محمد جواد ولیدین از رهبران دروزی های لبنان


آشنائی مختصر با فرقه دروزی

شکل گیری

دروزی ها یک فرقه باطنی شکل گرفته در مصر است و عقاید انها نشات گرفته از اسماعیلیه و شخصی بنام نشتکین دروزی است. این فرقه گرچه از اسماعیلیه منشعب شده ولی از نظر  علمای فرقه شناسی ملحق به شیعه (به معنی اعم که شامل معتقدین به جانشینی امیرالمومنین علی علیه السلام هستند) نمی شوند چون اهل غلو بوده و ملحق به غلات (خارج شده از اسلام به خاطر غلو در مورد افراد و رساندن آنها به حد نبوت یا الوهیت) می شوند . تاریخ شکل گیری ان به سال ۴۰۸ هجری باز می گردد که در مصر شکل گرفت و ولی پس از مدتی به شام مهاجرت کرد.

عقاید

عقاید این طایفه آمیزه ای از ادیان و افکار متفاوت است و با توجه به باور انها در مورد سری بودن افکار این مذهب، به نشر ان نمی پردازند و تعالیم ان را از ۴۰ سالگی به فرزندان خود انتقال می دهند.

دروزی ها منکر  همه انبیا و مرسلین هستند و اعتقاد دارند که مسیح همان مبلغ آیین شان حمزه است . سایر مذاهب وادیان را ناصواب می دانند و ریختن خون و مال آنان را مباح و فریب انها را مجاز میدانند. دروزی ها  بر این اعتقادند که دین آنها ناسخ همه ادیان قبلی است .برجستگان انها حج خود را در هند به جای می اورند و بر این باورند که عقیده انها نشات گرفته از هند است. این طایفه به تناسخ ارواح عقیده دارند و بر این باورند که ثواب و عقاب در انتقال روح از صاحبش به فردی خوشبخت تر یا شقی تر مکافات می شود.

انها منکر بهشت و جهنم و ثواب و عقاب و اخرت هستند و قرآن کریم را پرداخته سلمان فارسی می دانند و خود دارای کتاب خاصی به نام منفرد بالذات هستند. دروزی ها افتخار می کنند که باورهایشان به دوره فراعنه و حکمای هند باز می گردد. در مورد قیامت انها در انتظار حاکم به امر الله هستند که انها را به انهدام کعبه و از میان برداشتن مسلمانان و مسحیان رهبری خواهد کرد. از ان پس تا ابد بر اساس این باور بر جهان حکمفرما خواهند بود و مسلمانان را وادار به پرداخت جزیه خواهند کرد.

دروزی ها عقیده دارند حاکم به امر الله ۵ پیامبر بر انها فرستاده است که عبارتند از حمزه، اسماعیل، محمد الکلمه ، ابوالخیر و بهاء. این طایفه ازدواج با خارج از مسلک خود را  و صدقه و کمک به غیر از دروزی ها را حرام می دانند.مخالف تعدد زوجه و رجوع در طلاق هستند. کسی را به دین خود نمی پذیرند و خروج از آۀئین خود را نیز بر نمی تابند. در مورد صحابه افکار ناپسندی دارند و از گفته هایانهاست که فحشا و منکر همانا ابوبکر و عمر می باشند. همانگونه که گفته شد انها تحت تاثیر باطنیون هستند به خصوص باطنیون یونانی همانند ارسطو، افلاطون وفیثاغورث می دانند و انها را به عنوان رهبران روحانی خود می دانند.

دروزی ها بخشی از اعتقادات خود را از اسماعیلیه گرفته اند و در دیدگاه های خود نسبت به دنیا و اخرت متاثر از دهریون هستند. این طایفه هم چنین تحت تاثیر تفکرات بودایی، فلاسفه ایرانی و هندی و فراعنه نیز قرار داشته اند. در مقابل فرق اسلامی با اینکه پرداخت جزیه را بر انها صادق نمی دانند اما ازدواج با انها و یا خوردن از گوشت ذبح شده انان را جایز نمی دانند

پنهانکاری واخفا، از اصول عقاید شان بشمار میرود، این اخفاء و پنهان کاری از باب تقیه نیست و تقیه نیز در دین آن ها مشروع است.
مناطق آنها خالی از مساجد و ذکر خداوند است با وجود آن گاه گاهی بعضی از آنها بخاطر مصلحت دعوای اسلام را میکند.

دروزی ها حکومت را به رسمیت نمی شناسند و حاکم بر انان شیخ العقل و نواب وی می باشند.

 

تقسیم بندی مذهبی افراد

از نظر مذهبی دروزی ها به دو دسته تقسیم می شوند:

روحانیون: اسرار طایفه در اختیار انهاست و خود به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از روسا، عقلا و آجاوید

جسمانیون: به امور دنیوی اهمیت می ورزند . امرا و جهلا در این بخش قرار دارند.

 

محل زندگی

بخش اعظم دروزی ها در لبنان زندگی می کنند، هر چند که بخشی ازآنها در فلسطین اشغالی حضور دارند و شناسنامه اسرائیل را دارند. البته در برزیل و استرالیا نیز بخش هایی از این طایفه زندگی می کنند.

 

شخصیتهای مهم دروزی

خلیفه فاطمی: أبو علی منصور بن عزیز بالله بن معز لدین الله فاطمی ملقب به حاکم بأمر الله، وی  محورعقیده درزی است . در سال  ۳۷۵ هـ/ ۹۸۵ م به دنیا آمد و در سال  (۴۱۱ هـ/ ۱۰۲۱ م) به قتل رسید، در تفکر و رفتار افراطی بود. قسی القلب، پراز تناقض و کینه جو بود. بسیاری را بدون اینکه دلیلی داشته باشد شکنجه یا به قتل رساند.

حمزه بن علی بن محمد الزوزنی (۳۷۵ هـ ۴۳۰ هـ): مؤسس عقیده دروزی است ، وی الهی بودن حاکم را در سال 408هـ اعلام کرد. وی کتاب عقاید دروزی را تالیف کرد. در نزد درزی ها وی در حد پیامبر تقدس داردن.

محمد بن إسماعیل الدرزی معروف به نشتکین، در هنگام بنا نهادن عقاید دروزی با حمزه همراه بود، اما وی در اعلام الهی بودن حاکم در سال  ۴۰۷ هـ شتاب به خرج داد و این امر موجب غضب حمزه شد . حمزه مردم را علیه وی شورانید که به ناچار به شام گریخت و در انجا به دعوت از مردم به آئین خود اقدام کرد.با اینکه این طائفه به لعنت وی می پردازند اما این فرقه با نام وی گره خورده است، زیرا وی از تعالیم حمزه که نقشه قتل وی را در سال  سنه ۴۱۱ هـ برنامه ریزی کرد، سرباز زد.

حسین بن حیدره فرغانی معروف به أخرم یا اجدع که بشارت دهنده به دعوت حمزه  بین مردم است.

بهاء الدین أبو الحسن علی بن أحمد السموقی معروف به ضیف: بیشترین تاثیر را در گسترش این مذهب  داشت .بسیاری از انتشارات این طائفه چون (رساله التنبیه والتأنیب والتوبیخ)،(رساله التعنیف والتهجین)، را تالیف کرد. وی هم چنین باب اجتهاد در این مذهب را با هدف بقا بر اصولی که وی و حمزه و تمیمی نهاده بودند،بست.

أبو إبراهیم إسماعیل بن حامد التمیمی: فرزند حمزه ودست راست وی در تبلیغ این مذهب بود.

 

رهبران مهم سیاسی معاصر دروزیها:

1- کمال جنبلاط: رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه ، ودر سال  ۱۹۷۷ به قتل رسید

2- ولید جنبلاط فرزند وی در رهبری دروز و رهبری حزب می باشد

3 -د. نجیب عسراوی رئیس رابطه درزی ها در برزیل

4- عدنان بشیر رشید رئیس رابطه درزی ها در استرالیا.

5-  سامی مکارم که در تالیف برخی از نوشته ها با  کمال جنبلاط همکاری کرد.

از دیگر شخصیتهای دروزی به روایت تصاویر

 خبرگزاری فارس: یکی از رهبران دروزیان لبنان با دبیرکل حزب الله دیدار و گفتگو کرد

طلال ارسلان از سیاستمداران متنفذ لبنان و از رهبران مهم طایفه دروز با سید حسن نصرالله


http://urd.ac.ir/userfiles/image/ORDOBIG(13).jpg

شیخ العقل دروزیان لبنان و یکی از دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب


http://urd.ac.ir/userfiles/image/ORDOBIG(27).jpg

رهبران دروزی سوریه


کتاب های دروزی ها

1. نامه های مقدسی دارند که رسائل الحکمه نامیده شده است و  رساله از تالیفات حمزه، بهاء الدین، وتمیمی.

2.  دارای کتاب مقدسی هستند که  (المنفرد بذاته) نامیده می شود.

3. کتاب نقطه ها و دایره ها که تالیف عبد الغفار تقی الدین بعقلی است که در سال ۹۰۰ هـ به قتل رسید.

4. میثاق ولی الزمان: حمزه بن علی انرا نگاشت که بواسطه ان دروزی ها به عقیده ای که دارند شناخته می شوند.

5.  النقض الخفی: کتابی است که در ان حمزه همه شرایع  و أرکان اسلامی را نقض کرد.

6.  نوری بر مسلک توحید: نوشته  دکتر سامی مکارم.

 

نظر دهخدا در مورد موسس این طایفه

محمدبن اسماعیل درزی ، مکنی به ابوعبداﷲ. از صاحبان دعوت برای تألیه و پرستش الحاکم بأمراﷲ عبیدی فاطمی . نسبت طایفه درزیه به اوست . گویند که او ایرانی الاصل است و در اواخر سال ۴۰۷ هَ . ق .وارد مصر شد و بخدمت الحاکم بأمراﷲ درآمد، و برای او کتابی تصنیف کرد که در آن چنین آمده است که روح آدم به علی بن ابی طالب (علیه السلام ) منتقل گشت و از او به اسلاف الحاکم بأمراﷲ حلول کرد و از یکی پس از دیگری این حلول ادامه داشت تا به خود الحاکم رسید، ابوعبداﷲ در دعوت به پرستش الحاکم بأمراﷲ با حمزةبن علی زوزنی همداستان شد و گروه کثیری از مردم به آنان پیوستند.

 

نظر دهخدا در مورد وجه تسمیه آنها به دروزی

زبیدی در تاج العروس میگوید صحیح آن درزی بفتح اول است نسبت به «اولاد درزة» به معنی دوزندگان و جولاهگان ، و ذهبی در سیرالنبلاء او را لقب «دروزی » داده است . اما غزی در نهرالذهب گوید دروزیها را مردم به ابوعبداﷲ درزی نسبت می دهند با اینکه این طایفه از او اکراه دارند زیرا قائل به اموری است که مخالف اعتقادات آنان می باشد، و برخی نسبت آنان را به طیروز یکی از بلاد فارس دانند. برخی بر این عقیده اند که الحاکم او را برای نشر دعوت به شام فرستاد و وی در وادی تیم در نزدیکی جبل الشیخ فرود آمد و در زد و خوردی که با مغولان داشت به سال ۴۱۱ هَ ق . بقتل رسید. اما دروزیها تا به امروز همگی براین عقیده اند که ابوعبداﷲ درزی در اواخر عمر خود ازالحاکم برگشته و با وی دشمن شده بود، و برخی او را همان نَشْتَکین (انوشتکین ) درزی دانند که به سال 410هَ . ق . به امر الحاکم به قتل رسید. بهرحال در نام و نسب و ترجمه احوال وی مانند سایر افراد این گروه ابهامات بسیاری وجود دارد.

انشاءالله به زودی مطالب بیشتری در مورد این فرقه منتشر خواهد شد!

سلام
مطلب خوب وزیبایی بود اگر ممکن است آدرس مطالبی را که آوردید ذکر کنید خیلی بهتر می شود.
در ضمن مطالب شما را در وبلاگم قرار دادم.خوشحال می شوم شما هم به وبلاگ من سری بزنید واز مطالبی که در رابطه با اسماعیلیه قرارمی دهم استفاده کنید.
سلام
ممنون از حضور گرمتان
انشاالله بروی چشم
با سلام و عرض احترام
در قسمت توضیحاتتون در بخش عقائد در مورد خلفای اولی و دومی صحبنی نوشتید که در آن اشاره به افکار ناپسند کردید که .............
در عقائد شیعی هم این احادیث مملو است و این جزئی لا ینفک از عقائد شیعیست
نگارنده بزرگوار این متن که زحمت بسیاری برای تهیه ان کشیده این نکته را سهوا فراموش کرده است گویا .. . . . . 
با تشکر از مطلب خوبتان.
مهدی محمدی

مطالب مفید است استفاده کردم ممنون 
جنگ هفتاد ودو ملت همه را عذر بنه                               چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
يكشنبه ۲۹ آذر ۹۴ , ۲۰:۰۶ حسین از خیابان ایران
با سلام.‏ با تشکر از مطلب خوبتون.‏ بهره لازم برده شد.‏ خداوند شهید سمیر قنطار را هم که قبلا به این فرقه گرایش داشته و بعد از اسارت به مذهب شیعه تشرف پیدا نمودند و در شامگاه ‏29‏ آذر ‏94‏ در سوریه توسط بمب بازان ارتش رژیم غاصب صهیونیست به درجه رفیع شهادت رسید با سالار شهیدان محشور نماید.‏ إن شاءالله.
سلام علیکم
ممنون از حضور گرمتان
إن شاءالله
telegram.me/tebesonsti



سلام ممنون استفاده کردم
سلام علیکم

مطالب خوبی بود سپاسگزارم

متشکریم
سلام ممنون از مطالب
یک سوال
ممکنه سفیانی از فرقه دروزی ها باشد؟
سلام علیکم
بعید است
بسم الله الرحمن الرحیم
از اسلام مرتد شدند وقتل انها واجب است


ولله الحمد علی ماهدانا

پیشوایان آنها مرتد شده اند نه پیروان آنها و فرزندان آنها
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
به حول و قوه الهی این وبلاگ در تاریخ 19/10/1392 با هدف معرفی اجمالی فرق اسلامی و دفع شبهات وارده بر مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) یعنی مذهب حقه شیعه اثنی عشری از جانب سایر فرق به ویژه وهابیت راه اندازی شد!
در ضمن برخی با امکانات تبلیغی بسیار عظیمی که در اختیار دارند اینطور وانمود می کنند که مسلمانها دو دسته اند آنهم شیعه و سنی!!!
اما ما می خواهیم بگوییم مسلمانها ده ها فرقه اند که یکی از آنها شیعه است!!!
دنبال کنندگان ۶ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آرشیو موضوعی وبلاگ