مکتب خلفای ثلاث :
این مساله که امیرمومنان، علی (علیه السلام) دخترش ام کلثوم(علیها السلام) را به عقد عمربن خطاب درآورد، نشانه داشتن رابطه حسنه نیست؟
مکتب اهل بیت (علیهم السلام) :
اولا: ادعای ازدواج عمر با ام کلثوم واقعیت ندارد:
چون تزویج ام کلثوم(علیها السلام) به عمربن خطاب، از مسایل اختلافی در تاریخ است.بهطوری که این قطعه تاریخی به تعابیر مختلف و صورتهای متناقض نقل گردیده است[1]. بنابر این، برای اثبات چیزی، نمیتوان به چنین مسالهای تکیه و اعتماد کرد؛ مانند:
1. علی (علیه السلام) او را به عقد عمر درآورد.
2. این کار به وسیله عباس عمومی علی (علیهما السلام) انجام پذیرفت.
3. این کار از روی تهدید انجام گرفت.
4. عروسی انجام گرفت و عمر از او دارای فرزندی بهنام زید شد.
5. خلیفه پیش از مراسم عروسی کشته شد.
6. زید نیز دارای فرزندی بود.
7. او کشته شد و وارثی نداشت.
8. او و مادرش در یک روز کشته شدند.
9. مادرش پس از وی زنده بود.
10. مهریه او چهل هزار درهم بود.
11. مهریه او چهار هزار درهم بود.
12. مهریه او پانصد درهم بود.
این اختلافها در ذهن انسان تردید ایجاد کرده و اصل تزویج را زیر سوال میبرد.
ثانیا: اگر فرض کنیم که این ازدواج رخ داده است، با توجه به مطالب زیر، هرگز نمیتوان گفت این تزویج از روی طیب نفس و طوع و رغبت بوده است، زیرا:
1. شکی نیست که روابط خاندان رسالت با خلیفه وقت کاملا تیره و تار بود و یورش به خانه وحی و هتک حرمت دختر گرامی پیامبر (صلی الله علیه و آله)[2] چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد؛ زیرا مدارک معتبر آن را ثابت میکند.
2. عمر فردی خشن و تندخو بود، هنگامی که خلیفه اول او را به خلافت برگزید، گروهی از صحابه به این امر اعتراض کردند و گفتند:
فردی خشن و تند خو را بر ما مسلط کردی!
3. طبری مینویسد: خلیفه، نخست از دختر ابوبکر، به نام امکلثوم خواستگاری کرد ولی دختر ابوبکر به خاطر تندی اخلاق خلیفه، این خواستگاری را رد کرد. بنابراین، نمیتوان این ازدواج را نشانه حسن روابط دانست.[3]
اگر واقعا ازدواج نشانه همبستگی فکری و حسن روابط باشد، باید گفت ازدواج پیامبر (صلی الله علیه و آله) با ام حبیبه دختر ابو سفیان، نشانه همفکری پیامبر (صلی الله علیه و آله) با او بود؛ مردی که جنگهای خونینی را بر ضد اسلام به راه انداخت و دست او در جنگ احد و احزاب کاملا مشهود است.
همچنین پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) با دختر حیی بن اخطب (رئیس فتنه گران یهودی!)، به نام صفیه ازدواج کرد، آیا این نشانه همفکری رسول الله(صلی الله علیه و آله) با حیی بود؟!
4. دلائلی وجود دارد که ام کلثومی که عمر با او احتمالا ازدواج کرده است دختر ابوبکر (خواهر تنی شهید ولایت محمد بن ابی بکر (علیه السلام)) و ربیبه امیرالمومنین علی(علیه السلام) بوده است! که انشاءالله در جوابهای بعدی اهل بیت (علیهم السلام) به این اشکال تفصیلا اشاره خواهد شد!
[1] . الذریه الطاهره، نگارش ابی بشر دولابی (224- 310) صص 157، 162 این اختلافات را ذکر میکند.
[2] . هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دخت گرامی پیامبر صلی الله علیه و آله در معتبرترین مدارک اهل سنت آمده است؛ مانند المصنف تالیف ابن ابی شیبه، استاد بخاری، متوفای 235، ج 8، ص 490، شماره 4549؛ انساب الاشراف، تالیف بلاذری، ج 1، ص 586، چاپ دارالمعارف، قاهره؛ الامامه والسیاسه، تالیف ابن قتیبه (213- 276)، ج 1، ص 13012 چاپ مکتبه تجاری کبری مصر؛ تاریخ طبری، تالیف طبری (224- 310)، ج 2، ص 443؛ اسیتعاب، تالیف ابن عبد البر، (368- 463) ج 3، ص 972 و دیگر مدارک.
[3] . تاریخ طبری، ج 5، ص 58
منبع : کتاب پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، ص: 40تا 42 نوشته محمد طبری
منتظر جوابهای دیگر و کاملتر هم باشید!
عزیزان کاربر می توانند جوابهای خود را ذیل این پست در قسمت نظرات درج نمایند!!
- پنجشنبه ۱۹ دی ۹۲
- ۱۳:۴۹
- ۱۲۲۷
- ۱