برگی دیگر از تلاش غرب در جنگ با عقاید اسلامی
از بزرگترین اهداف شبکه آقاخان، شناسایی و جذب استعدادهای درخشان کشورهای مسلمان و ارائه بورس به نخبگان آنان است تا به گفته مقامات این فرقه، در آینده بتوانند فرهنگ کشورهای مسلمان را منطبق با اقتضائات تمدن غرب و گفتمان مدرن شکل دهند.
در تلمود(یکی از کتابهای مذهبی یهود می باشد که از آن به عنوان تورات شفاهی نیز یاد میشود) آمده است: از آن رو که مسیح دروغگوست و بدان سبب که محمد(ص) به [حقانیت] او (مسیح) اعتراف کرد، و اعتراف کننده به [حقانیت] دروغگو، دروغگویی مانند اوست، واجب است که با دروغگوی دوم به جنگ برخیزیم همچنان که با دروغگوی اول جنگ کردیم. رژیم نامشروع اسرائیل پس از سال ۱۹۶۷ به شکل آشکار و واضح به جنگ با عقاید اسلامی پرداخته است. از جمله این روشها میتوان به حمایت این رژیم از فرقه های استعماری (اسماعیلیه، بهاییت، قادیانی و...) اشاره کرد. رژیم صهیونیستی اجازه نشر افکار و عقاید این فرقه ها را در فلسطین اشغالی صادر، و راه را برای عرضه جهانی افکار و عقاید آنان از طریق ایجاد کنگره جهانی آن در شهر حیفا هموار کرد. این رژیم، به افکار و عقاید منحرف این گروهها در رسانههای عمومی مختلف خود حق انتشار داده است.
تجربه نشان داده است که غرب برای به حاشیه راندن و تضعیف انگیزهها و حرکتهای اسلامی از سیاست موازی سازی و ایجاد تفرقه مذهبی و قومی استفاده کرده است و میتوان انتظار داشت غرب مجدداً از این حربه در جهت مقابله با امواج شیعی در منطقه استفاده کند، تلاش شبکه آقاخان برای نفوذ در ایران، به دلیل قوت و قدرت اندیشه شیعی اثنی عشری و حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران همواره با ناکامی مواجه شده است، اما به نظر میرسد، بازیگران عرصه بینالملل و به خصوص انگلستان برای به حاشیه راندن جریان اصیل شیعی در منطقه از فرقه اسماعیلیه و شبکه آقاخان استفاده خواهند کرد.
کریم آقاخان به همراه خانواده. زهرا(بزرگترین فرزند وی) در سال ۱۹۹۴ از دانشگاه هاروارد با درجهی لیسانس در مطالعات توسعه فارغ التحصیل شده است و اکنون رییس بخش رفاه اجتماعی در مقر آقاخان در فرانسه است. پسر ارشدش، رحیم، که از دانشگاه براون (آمریکا) در سال ۱۹۹۵ فارغ التحصیل شده است، مسئولیتهایی در زمینهی مؤسسات توسعهی اقتصادی امامت دارد. (پسر دومش، حسین که از کالج ویلیامز (امریکا) در سال ۱۹۹۷ فارغ التحصیل شده است به فعالیتهای فرهنگی در شبکهی توسعهی آقاخان میپردازد.
اسماعیلیان گروهی از به اصطلاح شیعیان هستند
که امامت را به اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق(ع) ختم میکنند و او را امام هفتم
میدانند.
فرقة اسماعیلیه، دومین فرقه پرجمعیت شیعه، بعد از اثنی عشری است.
اینان همزمان با روزگار سامانیان سربرآوردند؛ در سال 148ق. (765م.) در کوفه از شیعیان جدا شدند و دست به نهضتی سیاسی مذهبی برای
براندازی عباسیان زدند. آنها قایل بودند که حکومت عدل توسط امامی از فرزندان
اسماعیل بن جعفر(پسر بزرگ امام صادق سلام الله علیه به وجود می آید و سدهها با
توان بسیار به پراکندن اندیشه خویش پرداختند.
امروزه از شمارشان کاسته شدهاست.
اسماعیلیان در قطعاتی از تاریخ دارای حکومت بوده اند( مثل فاطمیون
مصر و الموت ایران)، بنابراین توانستند، عقاید خود را مکتوب و نظام مند کنند. در ایران
بسیار کمیابند و در برخی کشورها مانند هندوستان و تانزانیا و کنیا پراکندهاند.
چنانکه هانری کربن میگوید: اسماعیلیان نزاری پس از سقوط قلعه الموت به دست مغولان و نابودی کتب موجود در آن منابع خود را از دست دادند. اما اسماعیلیان مستعلوی که در دوره فاطمیان در مصر مستقر بودند و اکنون بیشتر در هند هستند، منابع دست اول خود را حفظ کردهاند، هرچند تمایلی به انتشار آن ندارند.
آقاخان، همچون غربیان یا بهتر بگوییم مسلمانان سکولار به زندگى خود ادامه مى دهد و جوانان اسماعیلى را تشویق مى کند که به این سبک روى آورده و در فضاى معنوى معتدل به صورت سکولار زندگى نمایند.
امام کنونی اسماعیلیان نزاری که در منطقه الموت تمرکز جغرافیایی
داشتند،کریم آقاخان نام دارد که زاده ژنو است و اکنون در پاریس اقامت دارد و فارغالتحصیل
دانشگاه هاروارد است.
انحرافات عقیدتی فرقه
انحراف اسماعیلیه از زوایای مختلف قابل بررسی است که مهمترین
انحرافات این گروه را میتوان سه چیز برشمرد:
الف. تأویلات باطنیه در حد بیاعتبار دانستن ظواهر شرع پیش میرود، یعنی اینها احکامی مانند وجوب نماز، روزه، حج و... را قابل نسخ و رفع میدانند و با این حساب با انکار شریعت، راه اباحهگری بیحد و مرز را میپیمایند. داشتن چنین عقیده ای به اتفاق فرق اسلامی، موجب کفر و خروج از اسلام است، بدین جهت هنگامی که تمام مذاهب اسلامی نماینده به مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامی معرفی کرد، این گروه موفق نگردید که نماینده خود را به مجمع مزبور معرفی نماید، زیرا همه فرق اسلامی، مسلمانی گروه مزبور را قبول نداشتند.
از بزرگترین اهداف شبکه آقاخان،
شناسایی و جذب استعدادهای درخشان کشورهای مسلمان و ارائه بورس به نخبگان آنان است
تا به گفته مقامات این فرقه، در آینده بتوانند فرهنگ کشورهای مسلمان را منطبق با
اقتضائات تمدن غرب و گفتمان مدرن شکل دهند.
ب. شیعه اثنی عشری، گروه مزبور را گمراه و منحرف میدانند، زیرا تاویلات بیحد و مرز آنان علاوه بر نفی ظواهر شریعت به نفی خشم نبوت هم میانجامد. همچنین عدد هفت برای آنان یک ارزش مادر به حساب میآید تا آنجایی که همه انبیاء و اوصیا و امامان را منحصر در عدد هفت می دانند و به عقیده ی این فرقه، دین متأثر از عرفان و عقاید هندوئیزم و فلسفه ستاره پرستان است.
ج. عدم پذیرش امامان بعد از امام صادق(ع) خود انحرافی است که به منزله انکار همة ائمه است و انکار یکی از امامان مانند انکار رسول الله ـ صلی الله علیه و آله ـ است. انحرافات اسماعیلیه از نظر معرفتی خیلی فراوان است و در واقع تمام انحرافات آنان به همان سه انحراف اول بر میگردد.
بخش فرهنگی شبکه آقاخان نیز اخیرا مسئولیت مرمت و بازسازی آثار تاریخی افغانستان و تاجیکستان را جهت نفوذ در افکار عمومی و نخبگان فرهنگی این دو کشور، تدارک دیده است.
تشکیلات فرقه
آقاخان چهارم در حال حاضر از شبکه ای شامل سیصد مؤسسه و برنامه آموزش
در هند و پاکستان و کنیا و تانزانیا و چندین کشور دیگر حمایت و پشتیبانی می کند و
به کارهای اقتصادی رغبت نشان می دهد.
قطب این فرقه تشکیلات وسیع و سازمان یافته ای را درسراسر جهان تشکیل
داده که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. AKA : آکادمی آقاخان که
هدف آن عضوگیری و آموزش جهت تبلیغ و نشر اعتقادات و اهداف این فرقه در شهرها و
کشورهای دنیا می باشد.
2. AKES: خدمات آموزشی آقاخان
3. AKF: بنیاد آقاخان
4. AKFED: صندوق توسعه اقتصادی
آقاخان، جهت برنامه ریزی مالی و تامین بودجه تبلیغاتی فرقه استفاده می شود.
5. AKPBS: ساختمان برنامه ریزی
آقاخان
6. AKT: فرهنگ آقاخان
7. AKU: دانشگاه آقاخان
8. UCA: دانشگاه آسیای
مرکزی، بنیاد تمرکز که برای ترویج عقاید فرقه، دانشجویان را از سراسر دنیا به صورت
رایگان پذیرش می کند.
9. خدمات ترویج صنعتی
10. دانشکده پزشکی آقاخان
11. مدرسه پرستاری
12. مرکز اسماعیلیه لندن
13. بنیاد جوایز معماری آقاخان
14. بیمارستان آقاخان کراچی
و دیگر نهادها و موسساتی که در سراسر دنیا جهت تبلیغ، عضو گیری و تامین بودجه های کلان که صرف گسترش فرقه و تبیین آن در کشورهای دنیا بالاخص کشورهای جهان سوم می گردد.
وى در موارد متعدد از جوامع اسماعیلى نزارى دیدن کرده و به ارتقاء فرهنگ و اقتصاد آنها کمک کرده است. بعد از اشغال افغانستان در سال 2002 م توسط آمریکا آقاخان چهارم از آنجا دیدن کرد و در فعالیتهاى اقتصادى آنجا شرکت نمود.
ادامه دارد
- سه شنبه ۸ بهمن ۹۲
- ۰۸:۲۵
- ۵۲۷۲
- ۱